Max Verstappen krijgt tóch gelijk! Picnic moet vergoeding betalen voor lookalike in commercial

8 september 2017

Eerder schreven we al over de zaak tussen Max Verstappen en supermarkt Picnic. Even kort opfrissen, wat is er ook alweer aan de hand? Vorig jaar ging het internetfilmpje, ‘als je op tijd bent dan hoef je niet te racen’, van supermarkt Picnic viral. In het filmpje, een reactie op de reclame van (concurrent) Jumbo, speelt een lookalike van Max Verstappen in dezelfde raceoverall en racecap als de coureur de hoofdrol. Volgens de échte Max Verstappen maakte het filmpje inbreuk op zijn portretrecht. Om de verhaalsmogelijkheden veilig te stellen wilde Verstappen conservatoir (derden)beslag leggen, dit werd eerder afgewezen. Recent oordeelde de Rechtbank Amsterdam in de bodemprocedure.

Snelle thuisbezorging

Picnic plaatste op 28 september vorig jaar een filmpje op Facebook waarin een lookalike van Verstappen voor het bedrijf boodschappen bij klanten thuis afleverde. Het bedrijf haakte daarmee in op een reclamecampagne van supermarkt Jumbo, die de dag ervoor was gelanceerd. Daarin speelde de echte Max Verstappen de thuisbezorger. Verstappen had voor de commercial van Picnic geen toestemming gegeven. Bij de rechter eiste hij dat het filmpje onrechtmatig zou worden verklaard en dat Picnic zou worden veroordeeld tot het betalen van 350.000 euro.

Lookalike schendt portretrecht Verstappen

In een eerdere procedure werd een verzoek van Verstappen om voor dat bedrag beslag te leggen op de rekeningen van Picnic afgewezen. In de bodemprocedure stelt de rechter Verstappen nu wel in het gelijk. Ten eerste oordeelt de rechter dat de commercial zijn portretrecht schendt, ook al gaat het slechts om een lookalike. De lookalike vertoont alle karakteristieke kenmerken: dezelfde pet, dezelfde raceoutfit, dezelfde haarkleur, hetzelfde silhouet en hetzelfde postuur.

Commercieel belang

Daarnaast oordeelt de rechter dat het belang van Verstappen om zich tegen het gebruik van zijn portret te verzetten zwaarder weegt dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic. Verstappen moet zelf kunnen bepalen of hij zijn populariteit in wil zetten voor commerciële activiteiten. Dat de commercial van Picnic duidelijk een parodie is op de reclame van Jumbo verandert hier niets aan.

Vergoeding

De geëiste 350.000 euro, vindt de rechter echter onvoldoende onderbouwd. De coureur en zijn management krijgen nu tot 18 oktober de tijd om de hoogte van de te betalen schadevergoeding te motiveren.

 

Lees de uitspraak van rechtbank Amsterdam hier.